19.11.10

Har du visor, min vän..

Nú bløðini skrivað, várt land fer um koll.. tí onkur danskur bankafidusur hóttir við morðbrandi, um bankin ikki verður seldur umgangandi, fekk eg bara hug til at leggja hendan vakra sangtekstin út á blogguna í kvøld. Elski bæði tekstin og lagið, sum eg ofta syngi, meðan Dalsgarð spælir undurfullan gittar. Og tað er at liva!

Har du visor, min vän..

Har du visor min vän, sjung dem nu!
För nu är tiden då visor ska sjungas
och den som ska sjunga är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Så synd om de sånger som aldrig blir sjungna!
Så tala inte om visor med mig.
Lå-t visorna tala för dig.

Vill du älska min vän, gör det nu!
För nu är tiden för kärlek inne
och den som ska älska är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Så synd om den längtan som aldrig har vågat!
Så tala inte om kärleken.
Lå-t kärleken tala min vän.

Vill du leva ditt liv, gör det nu!
För nu är tiden då ditt liv ska levas
och den som ska leva är du!
I morgon är kanske för sent, min vän.
Vem bryr sig då om vad du drömde och ville?
Så vänta inte på någonting sen.
Det är nu du ska leva min vän!

Bengt Ahlfors
 

Ingen kommentarer: